Merlecons ja Ko OÜ
Estonia pst. 1-301
10143 Tallinn
Tel: 6 46 66 96
 
 


 
Personalijuhtimine koolis

Raamat on läbi müüdud.
Salumaa, T., Talvik, M. & Saarniit, A. 2007. Personalijuhtimine koolis. Tallinn: Merlecons ja Ko Oü.
ISBN 978-9985-9772-1-7

SISSEJUHATUS

Personalijuhtimine on oluline valdkond koolijuhi töös. See, milliste põhimõtet alusel ja kuidas on personalijuhtimine koolis ülesehitatud, iseloomustab olulisel määral juhtimise kvaliteeti. Personalijuhtimine on tõusnud üheks tähtsamaks valdkonnaks koolijuhi tegevustes. Sellele viitab asjaolu, et koolide hindamiskriteeriumides on võtmealana toodud personalijuhtimine.

Käesolev käsiraamat annab ülevaate personalijuhtimise olulisematest valdkondadest. Need on personalivajaduse hindamine, personali värbamine, personali kaasamine ja toetamine, personali hindamine ja motiveerimine ning personali arengu toetamine. Käsiraamat sisaldab soovitusi personalipoliitika loomiseks, kus on sõnastatud kooli personalitöö kõik olulised põhimõtted. Samuti sisaldab käsiraamat mitmeid näidiseid personalitööga seotud valdkondade kirjeldamiseks – ametijuhendite näidiseid, tunnustussüsteemi näidist, töötajatega arenguvestluste läbiviimise korra näidist, näidist õpetaja eneseanalüüsil põhineva õppeaasta analüütilise töökokkuvõtte koostamise juhendist jms.

Käsiraamatu viimases peatükis käsitletakse sisehindamise problemaatikat. Toodud on hindamiskriteeriumid personalijuhtimise valdkonnas, näiteid andmetest, mida on otstarbekas sisehindamise käigus antud valdkonnas koguda ja analüüsida ning soovitusi selle kohta, kuidas sisehindamise tulemusi võiks kasutada järgnevalt personalijuhtimise valdkonnaga seotud arendustegevuses.

Autorid loodavad, et antud käsiraamat on koolijuhtidele tõhusaks abiks personalipoliitika loomisel ning, et käsiraamatus sisalduv annab koolijuhtidele inspiratsiooni ja ideid üksikute personalitööga seotud tegevusvaldkondade arendamiseks.

Autorid

SISUKORD

SISSEJUHATUS … 7

PERSONALIJUHTIMINE … 9
Personalijuhtimise eesmärk ja personalitöö hea tava põhimõtted … 10
Personalipoliitika … 12
Personalipoliitika kui dokumendi struktuur … 15

PERSONALIVAJADUSE HINDAMINE … 19
Kooli struktuuri kirjeldamine … 19
Ametikoha kirjeldamine … 21
Näidis - Tööleht ametikirjelduse koostamiseks … 23
Personalivajaduse planeerimine … 25

PERSONALI VäRBAMINE JA LAHKUMINE … 29
Personaliotsing … 29
Personalivalik … 32
Töösuhte alustamine ja töölepingu sõlmimine … 34
Ametijuhendi koostamine … 35
Ametijuhendite ja töölepingu näidised … 37
  • Koolidirektori ametijuhend … 39
  • Direktori asetäitja õppe- ja kasvatustöö alal ametijuhend … 44
  • Huvialajuhi – direktori asetäitja ametijuhend … 49
  • Direktori asetäitja majanduse alal ametijuhend … 54
  • Direktori asetäitja info ja infotehnoloogia haldamise alal ametijuhend … 58
  • Töölepingu makett koos kommentaaridega … 66
    Töötajaga töösuhte lõpetamine … 72
    Töötaja lahkumine koondamisel … 73
    Näidis – Küsitlus töötaja lahkumise põhjuste kohta … 76

    PERSONALI KAASAMINE JA TOETAMINE … 79
    Uute töötajate väljaõpetamine ja kohanemise toetamine … 79
    Töö planeerimine ja töötingimuste loomine … 80
    Töösuhted … 83
    Tööturvalisus … 84
    Näide – Tööturvalisus põhimõtete kirjeldamine personalipoliitikas … 86
    Töötajate kaasamine otsustusprotsessi … 94

    PERSONALI HINDAMINE JA MOTIVEERIMINE … 97
    Motivatsiooni- ja tunnustussüsteem … 97
    Töötajate tunnustamisega seotud dokumentide näidised … 101
    Tunnustussüsteemi kirjeldus … 103
    õpetajate tunnustamine õpetajate päeval … 106
    Koolidirektori vastuvõtu korraldamine kooli kollektiivile … 110
    Kooli töötajate tunnustamine Eesti Vabariigi aastapäeva tähistamiseks peetaval pidulikul aktusel … 125
    Endiste töötajate tunnustamine mälestus- ja matusetseremoonial osalemise kaudu … 133
    Personali hindamine ja atesteerimine … 135
    Näidis – Juhend õpetaja eneseanalüüsil põhineva õppeaasta analüütilise töökokkuvõtte koostamiseks … 141
    Personali tasustamine … 164

    PERSONALI ARENGU TOETAMINE … 167
    Arengutingimuste loomine … 167
    Arenguvestlused ja tagasisidestamine … 176
    Näidis – Kooli töötajatega arenguvestluste läbiviimise kord … 178
    Näidis – Arenguvestluste aruanne … 188
    Tööalane täiendkoolitus … 189
    Koolituspoliitika … 191
    Koolitusvajaduse väljaselgitamine … 193
    Näidis - Ametikoha koolitusvajaduse hindamise vorm … 196
    Koolituste planeerimine … 198
    Koolituse korraldamine … 199
    Koolitusele lubamine ja õppepuhkuse andmine … 200
    Koolituslepingu sõlmimine töötajaga … 201
    Näidis – Tööalase koolituse leping … 203
    Koolituste üle arvestuse pidamine … 206
    Koolituskulude hüvitamine … 207
    Näidis - Avaldus koolituskulude katmiseks … 208
    Koolituse tulemuslikkuse hindamine … 209
    Näidis – Koolitatu hindamise vorm … 210
    Näidis – Koolituse hindamise vorm … 212
    Vastutustasandid koolitustegevuse korraldamisel … 213

    SISEHINDAMINE PERSONALIJUHTIMISE VALDKONNAS … 215
    Hindamiskriteeriumid personalijuhtimise valdkonnas … 216
    Andmete kogumine ja analüüsimine … 218
    Sisehindamise tulemuste kasutamine arendustegevuses … 227

  •    Merlecons 2001-2017     e-kiri: info@merlecons.ee